Saturday 18 February 2017

BERPANTANG DAN MENYUSU ANAK PRAMATANG


Assalamualaikum wbth.. Apa khabar semua sahabat..
Hari ini dalam kelas group coaching ada belajar bab berpantang.

Saya teringat pengalaman berpantang saya dulu.. anak pertama, saya melahirkan anak awal 3bulan dari tarikh due. Jadi anak pra matang @ premature orang panggil dan kena duduk di nicu, dalam incubator. Anak pertama lahir 28minggu dengan berat 1.04kg. Alhamdulillah, saya bersalin normal dan dibenarkan pulang untuk berehat.

Oleh kerana pengalaman pertama dan anak tak boleh bernafas sendiri lagi, jadi tak boleh nak direct brestfeeding. so alkisahnya saya kena hantar stok susu badan setiap hari ke hospital.. ketika itu, anak saya ditahan di HKL, so saya tak boleh balik kg untuk berpantang..

Memang waktu tu, saya tak berpantang sangatla, sebab setiap hari kena menapak ke hospital tengok baby dan hantar susu. makan pun ala kadar je. suami pun kali pertama, tak tau sangat pasal pantang ni.

Bila mak datang ziarah,mak tegur pucat sangat muka dan nampak sangat tak bermaya. sedangkan dah nak habis tempoh berpantang ketika tu. Bukan tu saja, pedihnya bila jahitan terbuka kena jahit semula tambah lagi sembelit. pump susu pun sikit je yang dapat, sehingga dr terpaksa topup dengan susu fm hospital.

Saya tak kenal lagi shaklee ketika itu, apa yang saya amalkan untuk tambah susu cuma makan lobak putih dan kurma sahaja.

Ditakdirkan Allah, saya diberikan lagi peluang untuk hamil untuk anak kedua. Adala juga rasa menyesal tak amal set hamil shaklee. Dan anak kedua pun lahir pramatang 27minggu. kali ni, saya tak nak lagi perkara yang sama dengan anak pertama berlaku pada anak kedua. Balik sahaja dari hospital, saya terus order set menyusu shaklee bajet.

Dalam masa 2 hari saja, vitamin sampai. terus saya consume. Alhamdulillah, saya rasa sangat perbezaannya berpantang kali ni berbanding dengan yang pertama.

Saya tak lagi sembelit setiap pagi, muka saya tak pucat dan rasa lebih bertenaga walaupun kena berulang dari Pasir Panjang ke hospital Sungai Buloh. hampir setiap hari..
Pump susu pun banyak,melimpah-limpah.. boleh dikatakan setiap pump saya boleh dapat 12-24 oz untuk sekali pump. Sehingga dr dan nurse bgtau suruh simpan stok dirumah dahulu sebab fridge hospital hampir penuh dengan stok anak saya sahaja.

Itulah diantara pengalaman saya dan saya teruskan consume set menyusu, dan Alhamdulillah sehingga kini, anak saya dah berumur 3tahun 2bulan, masih breastfeed..

Apa yang saya amalkan adalah ini




Shaklee yang atas ni dikatakan bagus untuk membantu menggalakkan kuantiti dan kualiti susu badan.

Dalam set asas ni ada:

💊ESP
Sumber protein dari Soya Non GMO yang membekalkan 9 asid amino. Keperluan protein adalah kunci kesihatan yang optimum. Ibu akan lebih bertenaga, kulit lebih anjal dan cantik, rasa kenyang lebih lama. Sumber protein terbaik akan menghasilkan susu ibu yang lebih berkualiti malah kuantitinya lebih meriah dan pekat. Bayi juga akan cepat kenyang.

💊Alfalfa Complex
Raja segala tumbuhan yang mengandungi mikronutrion yang kaya, membuatkan sistem badan berjalan lancar, sebagai Milk Booster bagi ibu yang menyusukan, membantu dalam hal dalaman kewanitaan, berfungsi seperti "kacip fatimah" termasuklah membantu menyelesaikan masalah keputihan. Alfalfa juga baik untuk detox dan sistem penghadaman yang lancar.

💊Ostematrix.
Kalsium terbaik yang mengandungi Magnesium, Boron, Zink dan Vitamin D yang sangat diperlukan untuk membantu merangsang penyerapan kalsium dengan lebih baik. Kalsium sangat penting dalam pembina darah, pembentukan tulang dan gigi serta saraf dalam tubuh manusia. Kekurangan kalsium boleh menyebabkan risiko osteoporosis (tulang rapuh), gigi mudah rosak, sakit tulang belakang, kebas kaki tangan, mudah letih dan lesu. Untuk penyaluran kalsium dari badan ibu kepada bayi. Ibu menyusu disarankan 1200mg kalsium sehari.

Begitulah kisah pertama saya jatuh cinta dengan Shaklee.

Sekiranya anda sedang mencari supplement untuk menyusukan anak atau berpantang, saya sangat mengesyorkan set shaklee ni.

Hendak dapatkan, boleh contact saya di
facebook : Hanisah Hadis
whtspp atau msg : 019-2085196

Salam sayang😘
Siti Nor Hanisah bt Hadis
Your beauty & health consultant

No comments:

Post a Comment